4 tips voor extreem succes met Social Media

Zoals met vrijwel alles in het leven is ook succes met Social Media niet te bereiken met een paar trucjes of short-cuts. Natuurlijk is het belangrijk om slimme dingen te doen en gebruik te maken van technologie, maar om als bedrijf echt resultaten te behalen met Social Media is er een lange-termijn commitment nodig. Zowel creativiteit als consistentie, kwaliteit en kwantiteit, zijn hierbij eigenlijk basisuitgangspunten voor succes. Als je hier echter in durft te investeren, kun je extreem succesvol worden met Social Media, en er is nog nooit een tijd geweest in de geschiedenis dat er zoveel kansen waren!

 

In 2014 brachten we met ons team de omzet van een startende online sportwinkel binnen korte tijd van nul naar bijna een half miljoen euro. Het grootste gedeelte hiervan werd volledig gerealiseerd door de inzet van Social Media. Naar dit succes werd echter stap voor stap toegewerkt, en was niet mogelijk geweest zonder te investeren in tijd, mensen, kennis, en geld.

In dit artikel deel ik 4 bondige tips om succes te behalen met Social Media. Tips die ons en de bedrijven waarmee we werken hebben geholpen om aantoonbare resultaten neer te zetten.

 

Tip 1: Begin!

Voor veel bedrijven is de eerste stap het moeilijkst: waar moet ik beginnen? Het is alsof je een zware kar vooruit wilt laten rollen. In het begin moet je extra kracht zetten om de kar in beweging te krijgen, en daarna krijgt de kar wat momentum. Het is belangrijk om te blijven duwen, zodat de kar in beweging blijft. Onderneem dus actie! Begin met het maken en creëren van content en blijf dit doen om zo beetje bij beetje meer volgers aan te trekken en de interactie met je content te verhogen. Hoewel het in het begin hard werken is, terwijl het resultaat soms een tijd op zich kan laten wachten, is het voordeel van Social Media weer dat je weinig nodig hebt om te beginnen met het maken van content.

 

Tip 2: Creëer authentieke content die toegevoegde waarde biedt

Het staat natuurlijk goed om 100.000 volgers te hebben op een Social Media kanaal, maar dit is niets waard wanneer er geen interactie plaatsvindt met je volgers (en uiteindelijk geen conversie). Hoe doe je dit? Hoe zorg je dat iemand interesse in je heeft? Creëer content die voor je volgers echt van waarde is! Los problemen op, beantwoord vragen. Dat is hoe mensen terug blijven komen om je te volgen, en er loyaliteit ontstaat richting je merk.

Voor veel bedrijven is het een beetje wennen om de ‘promotie’ insteek wat achter zich te laten, en content te maken die niet direct omzet in extra verkopen, maar die wel van waarde is voor de doelgroep. Hoewel sommige bedrijven meer verkoopgerichte Social Media berichten kunnen pushen dan anderen (bijvoorbeeld wanneer assortiment of aanbiedingen erg belangrijk zijn voor de doelgroep) zou het gemiddelde bedrijf of merk hier maar zo`n 10 tot 20 procent aan moeten wijden.

 

Tip 3: Wees een expert in jouw vakgebied

Wanneer je begrijpt waarom je met dagelijkse ‘KOOP NU’ berichten over het algemeen niet veel enthousiaste volgers op je Social Media kanalen krijgt/houdt, en dat je de promotie aan moet kleden met content die iets toevoegt voor je doelgroep, is de volgende vraag: wat voor content ga ik maken? Er van uitgaande dat je ook daadwerkelijk iets te bieden hebt voor je (potentiele) klanten, wil je jouw expertise tonen in je vakgebied, je diensten, producten, en alles wat hiermee te maken heeft. Verkoop je bijvoorbeeld auto`s, dan wil je dat jouw klanten je zien als iemand die alle kennis in huis heeft over auto`s die vanuit hun perspectief belangrijk is. Op het moment dat de klant dan overweegt om een auto te kopen, zal hij direct aan jou denken omdat je bekend staat als expert op het gebied van auto`s.

Content die je dan bijvoorbeeld kunt maken: ‘Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een auto?’, ‘Hoe onderhoud ik mijn auto?’, ‘Wat voor kosten qua wegenbelasting en verzekering komen er kijken bij verschillende types auto`s?’, enzovoort, enzovoort. De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Tip 4: Deel content op verschillende manieren

Om het beste resultaat te halen uit je berichten, en om de maximale hoeveelheid content te produceren met 1 onderwerp, kun je dezelfde content op verschillende manieren en via verschillende kanalen inzetten. Een blog artikel op je website kan bijvoorbeeld worden vertaald naar een korte highlight op Facebook, een video op Youtube, en een foto op Instagram. Op deze manier kun je jouw doelgroep via verschillende kanalen bereiken, en je boodschap versterken. Het is hierbij belangrijk dat je de verschillende kanalen begrijpt en niet alleen maar je (in dit voorbeeld) blog artikel overal gaat delen. De boodschap moet in een nieuw jasje worden gestoken zodat deze aansluit bij het gebruikersgedrag van volgers op het specifieke kanaal waar je gaat posten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s