Onbekend maakt onbemind: De #1 fout die MKB-ers maken op Facebook

Het allerbelangrijkste om goed te doen op Social Media is kwalitatieve content te posten waar je volgers echt iets aan hebben. Zonder goede content zal niemand je kanalen waarderen, waardoor bijvoorbeeld Facebook je berichten op een gegeven moment aan steeds minder volgers laat zien. Content is dus KING!

Dus, je gaat aan de slag met het produceren van gelikte foto`s, eigen video`s, blogartikelen, en steekt veel resources in kwalitatieve shizzle.

MAAR…. Zonder een substantiële fanbase (van – needless to say – echte volgers, die interactie aangaan met jouw content) bereik je alsnog niet veel mensen met je topcontent. Het gemiddelde organische bereik van Facebook berichten neemt de afgelopen jaren steeds verder af en pagina`s bereikten in 2016 nog maar zo`n 10 tot 15 procent van hun volgers. Met kwalitatief goede content zou je in theorie een groter percentage kunnen bereiken, zeker als je posts goed aanslaan en gedeeld worden. Leuk natuurlijk, een bereik van 100%, maar absoluut gezien is een bereik van 50 uit 50 volgers nog steeds maar 50…

De Facebook-valkuil voor het MKB

En je ziet het best vaak: bedrijven in het midden en klein bedrijf (maar ook grotere organisaties) die zichtbaar tijd en moeite besteden aan hun berichten en pagina, maar slechts een handjevol volgers hebben. En dan, bij het uitblijven van resultaat, na een tijdje roepen: “zie je wel, dat social media is onzin!”…

Heb je als bedrijf de commitment gemaakt om succesvol te worden op Facebook, investeer dan naast het produceren ook zeker in het vergroten van het aantal fans op je pagina! Als je goede content uitbrengt zou dit automatisch voor een groei in volgers moeten zorgen, omdat je content gedeeld en geliked wordt, en zo ook vrienden van volgers in aanraking komen met jouw berichten en je gaan volgen. Op deze manier kan het echter wel een tijdje duren tot je fanbase echt flink gaat groeien.

Promoot!

Het is vrij simpel: NIEMAND weet wie je bent! Mits je dus geen Kim Kardashian of Apple bent, is je belangrijkste taak om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je leren kennen. Pas dan kunnen ze jouw content te zien krijgen en waarderen. Een paar tips om je merk of bedrijf te promoten, en zo meer volgers te krijgen:

  • Laat zien dat je een expert bent in je vakgebied: schrijf een boek, geef lezingen, wees aanwezig op evenementen.
  • Publiceer content op platformen die zijn gebaseerd op zoekmachines, zodat bezoekers makkelijker tegen jou content aanlopen: video`s op Youtube, en blogartikelen op je website (SEO geoptimaliseerd zodat je vindbaar bent via Google).
  • Maak gebruik van Facebook advertenties, gericht op het aantrekken van nieuwe volgers. Wees creatief, bied iets van waarde aan, en geef mensen dus ook echt een reden om je te volgen. Gebruik een spetterende afbeelding die de aandacht trekt, en schrijf een lekkere tekst. Het mooie aan Facebook advertenties is dat je deze helemaal specifiek kan richten op jouw doelgroep. Bijvoorbeeld vrouwen van tussen de 25 en 30 jaar, woonachtig in Amsterdam, met een interesse in eten, koken, en restaurants. Super doeltreffend, en zeer efficiënt qua kosten, als je het goed doet!

 

Kortom, binnen je Facebook marketing (maar ook die van andere kanalen) zou kwaliteit dus voorop moeten staan. Maar kwantiteit is zeer zeker een vereiste om je Social Media activiteiten op termijn te kunnen vertalen naar verhoogde omzet en groei van je bedrijf.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s