De 2 grootste Social Media Marketing uitdagingen in 2018

Stilstand is achteruitgang. Dit geldt helemaal in de wereld van Social Media Marketing, waarin we gewend zijn om continue te werken met veranderingen, en om te gaan met nieuwe uitdagingen.

In dit artikel bespreken we 2 grote uitdagingen die het afgelopen jaar belangrijk waren, en zeer waarschijnlijk een grote rol blijven spelen in 2018.

 

#1. De afname van organisch bereik

In de afgelopen 5 jaar is het aantal Facebook gebruikers verdubbeld, van 1 naar meer dan 2 miljard (37% van de wereldbevolking is een maandelijks actieve gebruiker op Facebook!). Instagram bestaat nog niet eens een volle 5 jaar, maar is sinds de oprichting gegroeid naar 800 miljoen gebruikers.

We kunnen nog wel even doorgaan met de succesverhalen van andere populaire Social Media kanalen, maar het punt is: met de groei van het aantal gebruikers, komt er ook steeds meer content op Social Media.

Toen je voor het eerst je Facebook account opende begon je met 20 vrienden, en volgde je slechts een handjevol pagina`s (Fan Pages is sinds 2007 beschikbaar). Veel gebruikers hebben tegenwoordig honderden vrienden en gedurende de jaren hebben ze honderden pagina`s geliked.

 

Content overload

Met zijn allen produceren al die pagina`s dagelijks een gigantische hoeveelheid content, en om ervoor te zorgen dat gebruikers op het kanaal en geïnteresseerd blijven, gebruiken Social Media kanalen algoritmes om alle rotzooi eruit te filteren. Alleen de content die het meest relevant is voor de gebruiker wordt getoond in de tijdlijn.

Waar je dus eerst als pagina met weinig moeite op de tijdlijn van je volgers terecht kwam en je berichten een flink organisch bereik hadden, neemt dit bereik tegenwoordig steeds verder af.

 

Wat kun je hieraan doen?

Social Media kanalen hebben er belang bij dat ze actieve, betrokken gebruikers hebben en behouden. Kwalitatief hoogwaardige, relevante content wordt daarom beter getoond om de tijdlijn van volgers.

Een interessante, mooie, grappige of shockerende afbeelding is op de meeste kanalen een bijna onmisbaar onderdeel van succesvolle berichten (hoewel op Twitter puur-tekst Tweets het ook nog steeds goed doen).

In 2017 was het gebruik van video prioriteit, en in 2018 zal deze trend zich zo goed als zeker verder voortzetten, helemaal op het gebied van live video. Denk hierbij helemaal aan Snapchat en Instagram stories.

Met een goede content strategie kun je als bedrijf of merk dus zeker nog steeds fantastische resultaten bereiken met organische berichten. De realiteit is echter wel dat betaalde activiteiten voor de meeste pagina`s een must zijn geworden.

 

#2. Social Media rendement aantonen

Hoewel het altijd een issue is geweest voor marketeers, wordt het kunnen aantonen en bewijzen van rendement op de Social Media investering steeds belangrijker.

Waar Social Media marketing een aantal jaar geleden nog niet door alle bedrijven even serieus genomen werd, wordt er met het volwassen worden van Sociale Media steeds meer geld en tijd geïnvesteerd door bedrijven in zowel organische als anorganische activiteiten.

Logisch dat er ook steeds meer gekeken wordt naar de output van deze activiteiten onder aan de streep, iets dat in 2018 alleen maar belangrijker zal worden.

 

Doelstellingen

Om mee te beginnen, is het opstellen van goede doelstellingen en maatstaven een van de meest effectieve stappen om te werken aan het zichtbaar maken van Social Media rendement. Hoewel een gedeelte van je activiteiten direct te relateren is aan omzet (mits je je sales funnel meetbaar hebt ingericht), zal een groot deel van het Social Media rendement ‘slechts’ meetbaar bijdragen aan meer immateriële assets in je bedrijf, zoals brand awareness.

Om je Social Media rendement echt meetbaar te maken is het echter nodig om ook maatstaven te koppelen aan dingen die hogerop in je funnel gebeuren, zoals Bereik en aantal volgers. Als je het gehele funnel in kaart hebt gebracht, kun je vanaf omzet terugrekenen wat je doelstellingen zouden moeten zijn per Social Media maatstaf.

Voorbeeld:

  • Omzet doelstelling (middels Social Media): €100.000
  • Gemiddelde ordergrootte: €200
  • Om de doelstelling te bereiken moeten we dus 500 orders binnen halen.
  • Conversie van leads/ website bezoekers naar aankoop (voorbeeld): 5%
  • Om 500 orders middels Social Media binnen te halen moeten we dus 10.000 leads verzamelen / website bezoekers aantrekken.
  • Onze conversie van volgers die ons Social Media bericht zien en dan op de website link klikken is (bijvoorbeeld) 8%.
  • Om ervoor te zorgen dat 10.000 Social Media volgers via een link in berichten naar de website klikken, moeten onze berichten (tijdens de voorbeeldperiode) een totaal bereik hebben van 125.000.
  • Laten we zeggen dat we tijdens de voorbeeldperiode middels een strategische redenering ervoor kiezen om in totaal 100 berichten te delen, dan betekent dit een benodigd gemiddeld bereik per bericht van 1250.
  • Bij een gemiddeld organisch bereik van 10% (je berichten bereiken 10% van je volgers) betekent dit dat de pagina 12.500 volgers moet hebben om het beoogde bereik te behalen.

 

Er zitten een aantal haken en ogen aan deze methode, omdat het niet altijd goed meetbaar is hoe een lead binnenkomt. Iemand kan bijvoorbeeld via Social Media in aanraking zijn gekomen met je bedrijf, om later via een andere weg een bestelling te plaatsen. Brand awareness kan daarnaast een combinatie zijn van invloeden vanuit verschillende media.

Het wordt echter wel steeds makkelijker om dit soort dingen te meten, denk bijvoorbeeld aan tracking pixels. Daarnaast kun je klanten bij het plaatsen van de bestelling vragen op welke manier ze in contact zijn gekomen met je bedrijf/merk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s