Blog

Quadrupel je omzet door je Social Media Marketing uit te besteden

Waarom kleine bedrijven hun Social Media Marketing beter kunnen uitbesteden.
Voorraad inkopen, klantenservice, boekhouding, verkoop, planning, personeelszaken, promotie, logistiek, netwerken, …, …, ……. Als kleine ondernemer kom je soms handen tekort. Je werkt keihard aan je bedrijf, en ziet dingen altijd scherper dan je personeel, doet altijd net een stap extra, net wat beter.

Het is daarom soms moeilijk om dingen uit handen te geven, want het blijft toch een beetje jouw kindje. Toch heeft het veel voordelen om niet alles zelf te willen doen, en hulp in te schakelen van andere partijen die gespecialiseerd zijn in één van de zoveel dingen die belangrijk zijn voor je bedrijf.

Eén van deze dingen is Social Media. Waarom zou je de Social Media Marketing van jouw bedrijf uitbesteden?

 

Reden #1: Besteed je tijd aan je core business

In een dag zitten 24 uren. Als je 8 uur slaapt, heb je dus nog maar 16 uur over om te werken (je boterham kauw je natuurlijk weg achter je bureau). De uren die je hebt wil je dus effectief besteden: vol energie, zonder afleiding, en met zo min mogelijk stress.

Als klein bedrijf moeten vaak verschillende taken worden uitgevoerd door dezelfde persoon, iets wat bijdraagt aan meer chaos in je hoofd en best wat stress op kan leveren. Ook is het moeilijk om mensen te vinden die goed zijn in verschillende dingen. Zo zijn veel goede verkopers geen goede accountants, en vice versa.

Door je Social Media Marketing uit te besteden aan een specialist houd je meer tijd over om je te focussen op je core business. Hierdoor zul je minder stress en een meer gerichte focus hebben, en je zult je zelfverzekerder voelen over het feit dat je dingen doet waar je goed in bent.

Het uitbesteden van je Social Media levert ook schaalvoordelen op. Doordat je meer tijd hebt om je op je core business te richten zul je meer productie kunnen draaien, en jouw kern assets maximaal kunnen inzetten. Tegelijkertijd benut je ook de schaalvoordelen die een (social media) marketing bureau heeft, omdat hun processen en kennis al helemaal zijn gericht op Social Media Marketing.

 

Reden #2: Doen waar je goed in bent

Behalve het efficiënter inrichten van je tijd, is het ook belangrijk dat je doet waar je goed in bent. Iedereen kan wel een Facebook account aanmaken en af een toe een post fabriceren, zelfs je moeder is tegenwoordig online.

Maar heb je minder volgers dan je zou willen? Denk je dat je berichten meer reacties zouden moeten krijgen? Kortom, wil je meer resultaat behalen? Wellicht mis je dan toch een stuk ervaring om echt een professionele Sociale Media campagne te kunnen neerzetten die van je volgers echte fans maakt die erg betrokken zijn bij je bedrijf. Misschien mis je de kennis om het maximale rendement te halen uit je online advertentietegoed, en mensen te sturen naar je landingspagina.

Een tweede reden om je Social Media uit te besteden is daarom om te doen waar jij steengoed in bent en om Social Media over te laten aan mensen die steengoed zijn in Social Media.

Behalve dat dit hoogstwaarschijnlijk een beter rendement oplevert in de vorm van brand awareness en directe verkoop of leadverzameling, kun je alles bij elkaar opgeteld ook aan de kostenkant resultaten verwachten. Tel maar eens op hoeveel tijd je uiteindelijk kwijt bent wanneer je zelf je Social Media (op een goede manier) moet uitvoeren: cursussen, up to date blijven, inloggen, content maken, analyseren, etc.

Wanneer je voor jezelf werkt vergeet je vaak om een prijskaartje aan je eigen uren te hangen, maar denk er eens over na hoeveel deze uren je zouden opleveren wanneer je ze zou besteden aan het runnen van je restaurant, het verkopen in je winkel, het repareren van auto`s in je garage?

 

Quadruppel je omzet

Door je tijd en resources maximaal te richten op je kernactiviteiten, en experts in te huren voor de dingen waar je zelf geen ster in bent maar die buiten jou om direct meer omzet op leveren, kan het niet anders dan dat je onderneming significant betere resultaten gaat laten zien.

Wil je niet langer omzet mislopen en wil je meer weten over de mogelijkheden van het uitbesteden van je Social Media Marketing? Vraag dan meer informatie aan door een email te sturen naar info@buschmedia.nl of te bellen naar +31 646 134 300.

Social Media vergeleken: Donald Trump vs Xi Jinping

De Amerikaanse president Donald Trump was onlangs op bezoek in China, als onderdeel van zijn toer door Azië. Tijdens zijn ontmoeting met de Chinese president Xi Jinping werden onder andere voor meer dan 9 miljard dollar aan handelsovereenkomsten gesloten.

Hoewel Donald Trump met bijna 43 miljoen volgers op Twitter een Social Media bekendheid geniet die vergelijkbaar is met Justin Bieber en Kim Kardashian, komt Xi Jinping in de westerse media vooral in het nieuws als het gaat om internetcensuur en het blokkeren van Social Media kanalen in China.

Wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen Social Media kanalen die worden gebruikt in Amerika en Europa, en de kanalen die worden gebruikt in China?

 

Facebook vs Renren

Tegenwoordig is Facebook niet meer te gebruiken in China (behalve via een speciale VPN-verbinding), omdat het in juli 2009 door de Chinese overheid werd geblokkeerd na rellen in Xinjiang, waarbij onafhankelijkheidsactivisten Facebook gebruikten om te communiceren.

De belangrijkste reden voor de Chinese regering om vrijwel alle westerse Social Media platformen te blokkeren is dus om controle te kunnen hebben over de informatie die via het internet wordt gedeeld. Voor Chinese IT ondernemers betekent dit dat er zich, na het wegvallen van westerse Social Media, ongekende kansen voordeden om het gebruik van een eigen Chinees platform succesvol te maken.

Renren begon als een pure kloon van Facebook (en heette toen nog XiaoNei), met dezelfde kleuren, layout en zelfs een vergelijkbaar logo. Tegenwoordig is Renren uitgegroeid tot een van de grootste Social Media netwerken in de wereld, met zo`n 240 miljoen gebruikers (2016), en heeft het platform een eigen ontwikkeling doorlopen met functies die bijvoorbeeld niet beschikbaar zijn op Facebook.

Met dagelijkse posts en meer dan 24 miljoen volgers is Donald Trump een actieve verschijning op Facebook. Xi Jinping heeft een geverifieerd account op Facebook genaamd Xi`s Visit, een account dat in China zelf dus niet kan worden bekeken.

 

Twitter vs Weibo

Donald Trump is berucht om zijn soms shockerende Tweets op Twitter, een microblogging website waar korte berichten worden gedeeld die tegenwoordig veel gaan over nieuws, wetenschap en politiek.

In 2015 lanceerde Xi Jinping zijn eerste bericht op Weibo, de Chinese variant van Twitter, om de Chinese defensie een gelukkig nieuw jaar te wensen. Het bericht ging snel viraal en werd meer dan 360.000 keer gedeeld.

Weibo is eigenlijk een soort mix tussen Facebook en Twitter, waar op Weibo bijvoorbeeld meer gebruik wordt gemaakt van afbeeldingen en video dan op Twitter.

Een unieke applicatie die Weibo heeft ontwikkeld zijn de zogenaamde Micro-onderwerpen. Dit zijn speciale pagina`s die worden aangemaakt over een bepaald onderwerp, en waar je makkelijk kunt discussiëren over het ontwerp of er informatie over kunt vinden.

 

WhatsApp vs WeChat

Hoewel we weinig kunnen zeggen over het eigen gebruik van messaging services WhatsApp en het Chinese WeChat door beide presidenten, zijn zowel Donald Trump als Xi Jinping wel geregeld in het nieuws als het gaat om deze diensten.

Na de inwijding van Trump als president ging een groeps-WhatsApp geschiedenis rond van Putin, Obama en Trump, en in maart 2017 werd Trump betrokken bij het onder druk zetten van WhatsApp om informatie vrij te geven over een terrorist aan Scotland Yard.

De Chinese regering onder leiding van Xi Jinping op zijn beurt haalt regelmatig het nieuws rondom beide services, als het gaat om internetcensuur op WeChat, maar ook tijdelijk geblokkeerde diensten van WhatsApp in China.

Hoewel WeChat (in het Chinees Weixin) begon als een kopie van WhatsApp is, is WeChat tegenwoordig WhatsApp wel een eind voorbij gegroeid als het gaat om de vergelijking in mogelijkheden van beide applicaties. Zo wordt WeChat gebruikt als Social Media platform (vergelijkbaar met Facebook), betaalmethode, e-commerce platform, en CRM voor bedrijven. Het is dus een soort alles-in-een, en veel meer dan alleen een messaging dienst.

De 2 grootste Social Media Marketing uitdagingen in 2018

Stilstand is achteruitgang. Dit geldt helemaal in de wereld van Social Media Marketing, waarin we gewend zijn om continue te werken met veranderingen, en om te gaan met nieuwe uitdagingen.

In dit artikel bespreken we 2 grote uitdagingen die het afgelopen jaar belangrijk waren, en zeer waarschijnlijk een grote rol blijven spelen in 2018.

 

#1. De afname van organisch bereik

In de afgelopen 5 jaar is het aantal Facebook gebruikers verdubbeld, van 1 naar meer dan 2 miljard (37% van de wereldbevolking is een maandelijks actieve gebruiker op Facebook!). Instagram bestaat nog niet eens een volle 5 jaar, maar is sinds de oprichting gegroeid naar 800 miljoen gebruikers.

We kunnen nog wel even doorgaan met de succesverhalen van andere populaire Social Media kanalen, maar het punt is: met de groei van het aantal gebruikers, komt er ook steeds meer content op Social Media.

Toen je voor het eerst je Facebook account opende begon je met 20 vrienden, en volgde je slechts een handjevol pagina`s (Fan Pages is sinds 2007 beschikbaar). Veel gebruikers hebben tegenwoordig honderden vrienden en gedurende de jaren hebben ze honderden pagina`s geliked.

 

Content overload

Met zijn allen produceren al die pagina`s dagelijks een gigantische hoeveelheid content, en om ervoor te zorgen dat gebruikers op het kanaal en geïnteresseerd blijven, gebruiken Social Media kanalen algoritmes om alle rotzooi eruit te filteren. Alleen de content die het meest relevant is voor de gebruiker wordt getoond in de tijdlijn.

Waar je dus eerst als pagina met weinig moeite op de tijdlijn van je volgers terecht kwam en je berichten een flink organisch bereik hadden, neemt dit bereik tegenwoordig steeds verder af.

 

Wat kun je hieraan doen?

Social Media kanalen hebben er belang bij dat ze actieve, betrokken gebruikers hebben en behouden. Kwalitatief hoogwaardige, relevante content wordt daarom beter getoond om de tijdlijn van volgers.

Een interessante, mooie, grappige of shockerende afbeelding is op de meeste kanalen een bijna onmisbaar onderdeel van succesvolle berichten (hoewel op Twitter puur-tekst Tweets het ook nog steeds goed doen).

In 2017 was het gebruik van video prioriteit, en in 2018 zal deze trend zich zo goed als zeker verder voortzetten, helemaal op het gebied van live video. Denk hierbij helemaal aan Snapchat en Instagram stories.

Met een goede content strategie kun je als bedrijf of merk dus zeker nog steeds fantastische resultaten bereiken met organische berichten. De realiteit is echter wel dat betaalde activiteiten voor de meeste pagina`s een must zijn geworden.

 

#2. Social Media rendement aantonen

Hoewel het altijd een issue is geweest voor marketeers, wordt het kunnen aantonen en bewijzen van rendement op de Social Media investering steeds belangrijker.

Waar Social Media marketing een aantal jaar geleden nog niet door alle bedrijven even serieus genomen werd, wordt er met het volwassen worden van Sociale Media steeds meer geld en tijd geïnvesteerd door bedrijven in zowel organische als anorganische activiteiten.

Logisch dat er ook steeds meer gekeken wordt naar de output van deze activiteiten onder aan de streep, iets dat in 2018 alleen maar belangrijker zal worden.

 

Doelstellingen

Om mee te beginnen, is het opstellen van goede doelstellingen en maatstaven een van de meest effectieve stappen om te werken aan het zichtbaar maken van Social Media rendement. Hoewel een gedeelte van je activiteiten direct te relateren is aan omzet (mits je je sales funnel meetbaar hebt ingericht), zal een groot deel van het Social Media rendement ‘slechts’ meetbaar bijdragen aan meer immateriële assets in je bedrijf, zoals brand awareness.

Om je Social Media rendement echt meetbaar te maken is het echter nodig om ook maatstaven te koppelen aan dingen die hogerop in je funnel gebeuren, zoals Bereik en aantal volgers. Als je het gehele funnel in kaart hebt gebracht, kun je vanaf omzet terugrekenen wat je doelstellingen zouden moeten zijn per Social Media maatstaf.

Voorbeeld:

  • Omzet doelstelling (middels Social Media): €100.000
  • Gemiddelde ordergrootte: €200
  • Om de doelstelling te bereiken moeten we dus 500 orders binnen halen.
  • Conversie van leads/ website bezoekers naar aankoop (voorbeeld): 5%
  • Om 500 orders middels Social Media binnen te halen moeten we dus 10.000 leads verzamelen / website bezoekers aantrekken.
  • Onze conversie van volgers die ons Social Media bericht zien en dan op de website link klikken is (bijvoorbeeld) 8%.
  • Om ervoor te zorgen dat 10.000 Social Media volgers via een link in berichten naar de website klikken, moeten onze berichten (tijdens de voorbeeldperiode) een totaal bereik hebben van 125.000.
  • Laten we zeggen dat we tijdens de voorbeeldperiode middels een strategische redenering ervoor kiezen om in totaal 100 berichten te delen, dan betekent dit een benodigd gemiddeld bereik per bericht van 1250.
  • Bij een gemiddeld organisch bereik van 10% (je berichten bereiken 10% van je volgers) betekent dit dat de pagina 12.500 volgers moet hebben om het beoogde bereik te behalen.

 

Er zitten een aantal haken en ogen aan deze methode, omdat het niet altijd goed meetbaar is hoe een lead binnenkomt. Iemand kan bijvoorbeeld via Social Media in aanraking zijn gekomen met je bedrijf, om later via een andere weg een bestelling te plaatsen. Brand awareness kan daarnaast een combinatie zijn van invloeden vanuit verschillende media.

Het wordt echter wel steeds makkelijker om dit soort dingen te meten, denk bijvoorbeeld aan tracking pixels. Daarnaast kun je klanten bij het plaatsen van de bestelling vragen op welke manier ze in contact zijn gekomen met je bedrijf/merk.

Onbekend maakt onbemind: De #1 fout die MKB-ers maken op Facebook

Het allerbelangrijkste om goed te doen op Social Media is kwalitatieve content te posten waar je volgers echt iets aan hebben. Zonder goede content zal niemand je kanalen waarderen, waardoor bijvoorbeeld Facebook je berichten op een gegeven moment aan steeds minder volgers laat zien. Content is dus KING!

Dus, je gaat aan de slag met het produceren van gelikte foto`s, eigen video`s, blogartikelen, en steekt veel resources in kwalitatieve shizzle.

MAAR…. Zonder een substantiële fanbase (van – needless to say – echte volgers, die interactie aangaan met jouw content) bereik je alsnog niet veel mensen met je topcontent. Het gemiddelde organische bereik van Facebook berichten neemt de afgelopen jaren steeds verder af en pagina`s bereikten in 2016 nog maar zo`n 10 tot 15 procent van hun volgers. Met kwalitatief goede content zou je in theorie een groter percentage kunnen bereiken, zeker als je posts goed aanslaan en gedeeld worden. Leuk natuurlijk, een bereik van 100%, maar absoluut gezien is een bereik van 50 uit 50 volgers nog steeds maar 50…

De Facebook-valkuil voor het MKB

En je ziet het best vaak: bedrijven in het midden en klein bedrijf (maar ook grotere organisaties) die zichtbaar tijd en moeite besteden aan hun berichten en pagina, maar slechts een handjevol volgers hebben. En dan, bij het uitblijven van resultaat, na een tijdje roepen: “zie je wel, dat social media is onzin!”…

Heb je als bedrijf de commitment gemaakt om succesvol te worden op Facebook, investeer dan naast het produceren ook zeker in het vergroten van het aantal fans op je pagina! Als je goede content uitbrengt zou dit automatisch voor een groei in volgers moeten zorgen, omdat je content gedeeld en geliked wordt, en zo ook vrienden van volgers in aanraking komen met jouw berichten en je gaan volgen. Op deze manier kan het echter wel een tijdje duren tot je fanbase echt flink gaat groeien.

Promoot!

Het is vrij simpel: NIEMAND weet wie je bent! Mits je dus geen Kim Kardashian of Apple bent, is je belangrijkste taak om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je leren kennen. Pas dan kunnen ze jouw content te zien krijgen en waarderen. Een paar tips om je merk of bedrijf te promoten, en zo meer volgers te krijgen:

  • Laat zien dat je een expert bent in je vakgebied: schrijf een boek, geef lezingen, wees aanwezig op evenementen.
  • Publiceer content op platformen die zijn gebaseerd op zoekmachines, zodat bezoekers makkelijker tegen jou content aanlopen: video`s op Youtube, en blogartikelen op je website (SEO geoptimaliseerd zodat je vindbaar bent via Google).
  • Maak gebruik van Facebook advertenties, gericht op het aantrekken van nieuwe volgers. Wees creatief, bied iets van waarde aan, en geef mensen dus ook echt een reden om je te volgen. Gebruik een spetterende afbeelding die de aandacht trekt, en schrijf een lekkere tekst. Het mooie aan Facebook advertenties is dat je deze helemaal specifiek kan richten op jouw doelgroep. Bijvoorbeeld vrouwen van tussen de 25 en 30 jaar, woonachtig in Amsterdam, met een interesse in eten, koken, en restaurants. Super doeltreffend, en zeer efficiënt qua kosten, als je het goed doet!

 

Kortom, binnen je Facebook marketing (maar ook die van andere kanalen) zou kwaliteit dus voorop moeten staan. Maar kwantiteit is zeer zeker een vereiste om je Social Media activiteiten op termijn te kunnen vertalen naar verhoogde omzet en groei van je bedrijf.

4 tips voor extreem succes met Social Media

Zoals met vrijwel alles in het leven is ook succes met Social Media niet te bereiken met een paar trucjes of short-cuts. Natuurlijk is het belangrijk om slimme dingen te doen en gebruik te maken van technologie, maar om als bedrijf echt resultaten te behalen met Social Media is er een lange-termijn commitment nodig. Zowel creativiteit als consistentie, kwaliteit en kwantiteit, zijn hierbij eigenlijk basisuitgangspunten voor succes. Als je hier echter in durft te investeren, kun je extreem succesvol worden met Social Media, en er is nog nooit een tijd geweest in de geschiedenis dat er zoveel kansen waren!

 

In 2014 brachten we met ons team de omzet van een startende online sportwinkel binnen korte tijd van nul naar bijna een half miljoen euro. Het grootste gedeelte hiervan werd volledig gerealiseerd door de inzet van Social Media. Naar dit succes werd echter stap voor stap toegewerkt, en was niet mogelijk geweest zonder te investeren in tijd, mensen, kennis, en geld.

In dit artikel deel ik 4 bondige tips om succes te behalen met Social Media. Tips die ons en de bedrijven waarmee we werken hebben geholpen om aantoonbare resultaten neer te zetten.

 

Tip 1: Begin!

Voor veel bedrijven is de eerste stap het moeilijkst: waar moet ik beginnen? Het is alsof je een zware kar vooruit wilt laten rollen. In het begin moet je extra kracht zetten om de kar in beweging te krijgen, en daarna krijgt de kar wat momentum. Het is belangrijk om te blijven duwen, zodat de kar in beweging blijft. Onderneem dus actie! Begin met het maken en creëren van content en blijf dit doen om zo beetje bij beetje meer volgers aan te trekken en de interactie met je content te verhogen. Hoewel het in het begin hard werken is, terwijl het resultaat soms een tijd op zich kan laten wachten, is het voordeel van Social Media weer dat je weinig nodig hebt om te beginnen met het maken van content.

 

Tip 2: Creëer authentieke content die toegevoegde waarde biedt

Het staat natuurlijk goed om 100.000 volgers te hebben op een Social Media kanaal, maar dit is niets waard wanneer er geen interactie plaatsvindt met je volgers (en uiteindelijk geen conversie). Hoe doe je dit? Hoe zorg je dat iemand interesse in je heeft? Creëer content die voor je volgers echt van waarde is! Los problemen op, beantwoord vragen. Dat is hoe mensen terug blijven komen om je te volgen, en er loyaliteit ontstaat richting je merk.

Voor veel bedrijven is het een beetje wennen om de ‘promotie’ insteek wat achter zich te laten, en content te maken die niet direct omzet in extra verkopen, maar die wel van waarde is voor de doelgroep. Hoewel sommige bedrijven meer verkoopgerichte Social Media berichten kunnen pushen dan anderen (bijvoorbeeld wanneer assortiment of aanbiedingen erg belangrijk zijn voor de doelgroep) zou het gemiddelde bedrijf of merk hier maar zo`n 10 tot 20 procent aan moeten wijden.

 

Tip 3: Wees een expert in jouw vakgebied

Wanneer je begrijpt waarom je met dagelijkse ‘KOOP NU’ berichten over het algemeen niet veel enthousiaste volgers op je Social Media kanalen krijgt/houdt, en dat je de promotie aan moet kleden met content die iets toevoegt voor je doelgroep, is de volgende vraag: wat voor content ga ik maken? Er van uitgaande dat je ook daadwerkelijk iets te bieden hebt voor je (potentiele) klanten, wil je jouw expertise tonen in je vakgebied, je diensten, producten, en alles wat hiermee te maken heeft. Verkoop je bijvoorbeeld auto`s, dan wil je dat jouw klanten je zien als iemand die alle kennis in huis heeft over auto`s die vanuit hun perspectief belangrijk is. Op het moment dat de klant dan overweegt om een auto te kopen, zal hij direct aan jou denken omdat je bekend staat als expert op het gebied van auto`s.

Content die je dan bijvoorbeeld kunt maken: ‘Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een auto?’, ‘Hoe onderhoud ik mijn auto?’, ‘Wat voor kosten qua wegenbelasting en verzekering komen er kijken bij verschillende types auto`s?’, enzovoort, enzovoort. De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Tip 4: Deel content op verschillende manieren

Om het beste resultaat te halen uit je berichten, en om de maximale hoeveelheid content te produceren met 1 onderwerp, kun je dezelfde content op verschillende manieren en via verschillende kanalen inzetten. Een blog artikel op je website kan bijvoorbeeld worden vertaald naar een korte highlight op Facebook, een video op Youtube, en een foto op Instagram. Op deze manier kun je jouw doelgroep via verschillende kanalen bereiken, en je boodschap versterken. Het is hierbij belangrijk dat je de verschillende kanalen begrijpt en niet alleen maar je (in dit voorbeeld) blog artikel overal gaat delen. De boodschap moet in een nieuw jasje worden gestoken zodat deze aansluit bij het gebruikersgedrag van volgers op het specifieke kanaal waar je gaat posten.